Organisering

Grupperne hedder Minigruppen, Mellemgruppen samt Storegruppen.

To dage om ugen arbejder vi i aldersopdelte grupper; fra Maj og frem til skolestart med pause henover sommerferien ,og en pause henover december hvor vi fortsat er i aldersopdelte grupper men med fokus på julehygge.

Der tages hensyn til det enkelte barns udviklingsniveau, og der arbejdes med relationer på tværs af stuerne, hvor børnene får nye og betydningsfulde venskaber. I grupperne er der tilknyttet voksne, som har gruppen gennem hele forløbet.

Minigruppen (de yngste børn i børnehaven):

I Minigruppen er det primære formål, at børnene får skabt nogle gode relationer, nye venskaber på tværs af stuerne og lærer at indgå i små planlagte pædagogiske lege, at blive selvhjulpne og øve sig i at tage tøj på og af, samt at få det på plads i garderoben. Aktiviteter kan f.eks. være fokus på rytmik eller Fri for Mobberi, herunder bamseven som alle i børnehaven har i deres skuffe.

Der har også været fokus på trafik og hvordan man går på tur i børnehaven, og så har der været planlagt små ture i nærmiljøet.

Mellem gruppen (de mellemste børn):

I Mellemgruppen har fokus også været at få skabt gode relationer, og samtidig at kunne indgå i lidt længere planlagte pædagogiske aktiviteter. F.eks. har der været fokus på kroppen, sundt og usundt, at turde stå frem i en forsamling, samt riddertema (hvor der har været forskellige ture til park hvor der er blevet kæmpet med ridder sværd som børnene selv har lavet, samt et besøg på Nationalmuseet hvor der var ridderudstilling).

Det kan også være et kreativt tema der arbejdes med, og som ender ud i fernisering.

Storegruppen (de kommende skolestartere):

I Storegruppen er det også fællesskabet der er i fokus, men samtidig skrues der også op for kravene, dog altid afstemt til det enkelte barn. F.eks. har der været arbejdet med fokusord, som er sprogudviklende ord som børnene prøver af på flere forskellige måder og i forskellige sammenhænge.

Der arbejdes med dialogisk læsning, blyantsgreb, klippe med en saks, øve og skrive eget navn samt at være selvhjulpne. Vi arbejder også med små opgaver som indeholder tal og bogstaver, men afstemt til det enkelte barn. Vi forholder os til årstiden og laver også opgaver/projekter som indeholder natur elementer af forskellig slags. F.eks. klipper vi efterårsblade og hænger op eller græskar som vi pynter med til halloween.

Vi øver også Lucia, som børnene optræder med til børnehavens julefest